Menopauza a její příznaky

Menopauza a její příznaky

Toto období nastává ztrátou menstruace po přechodu. Je to přirozený stav v každém životě ženy, kdy funkce vaječníků pomalu ustává, díky čemuž se snižuje tvorba hormonů progesteronu a estrogenu. Žena přestává menstruovat a nastává ztráta plodnosti. Tedy, žena není schopná přirozenou cestou otěhotnět.
Nastupuje mezi 45. – 55. Rokem života.
foukání na dlaně
Před menopauzou zpravidla 5 – 10 let začíná premenopauza. Mezi jejími hlavními příznaky je nepravidelná menstruace, která může být hojnější, jelikož vlivem nedostatku hormonů a anovulačních cyklů se děložní sliznice ztlušťuje.
I když to vypadá děsivě, nemusí být pro leckterou z nás tak obtěžující.
-bolesti kloubů
-inkontinence
– poruchy nálad – deprese, nervozita, podrážděnost
– bušení srdce
– potíže se spánkem
– bolesti hlavy
– otoky
– přibývání na váze
– snížení sexuální touhy
– menstruační poruchy – silná, nebo naopak slabá menstruace či nepravidelné krvácení
– suchost pochvy a tím spojená bolest při styku
– výtoky a častější gynekologické záněty
-noční pocení, návaly horka
Určitě nemusíme trpět vším, co jsem tu vyjmenovala. Navíc, u některých žen, bývá toto období jen ukončení menstruace bez jakéhokoli vedlejšího příznaku.
V období přechodu také dochází ke ztrátě pružnosti prsou, ženy pozorují ochabování.
Existují ale i méně časté a známé příznaky.
-žíznivost
-vysychání sliznic
-pocit brnění a svědění v ústech
stařena na poušti
Estrogen ovlivňuje tvorbu slin a chuťových pohárků. Může se objevit i větší náchylnost k zánětům dásní, které často doprovázejí bolesti. Slábnou kosti (osteoporóza), a tím můžou být zasaženy nejen krčky kosti stehenní, ale také zuby a čelist. Proto je důležité více dbát na ústní hygienu a nic nezanedbat. Úbytkem estrogenu a naopak přibýváním testosteronu se stává, že slábnou a vypadávají vlasy. Může se objevit i porost na obličeji. Vznikají rychle vrásky. Díky hormonálním výkyvům slábnou nehty, a tak je potřeba dodávat vápní a železo.
Řešením, jak toto období zvládnout může být některá z těchto rad:
-úprava jídelníčku, hlavně má být bohatý na fytoestrogeny
-aromaterapie
-bylinky
-pohybová aktivita, cvičení na problematiku spojenou s pánevním dnem
Fytoestrogeny jsou obsaženy v ječmenu, ovsu, sezamovém semínku, jablku, mrkvi, kávě, bourbonu, pupalkovém oleji, mateří kašičce, pivu, sojových bobech a jiných výrobcích ze soji, šalvějový čaj můžete pít při nadměrném pocení.
Mění se proces ukládání tuku. Začíná se objevovat i jinde, než na běžných místech a ženy přibírají. Hlavně v břišní oblasti. Zvyšuje se i hladina cholesterolu a tuků v krvi. Ubývá kostní hmota a z toho bolí končetiny, záda aj.
Zkuste polykat i nějaké vitamínové doplňky, abyste se cítila lépe. Ale samy o sobě to nevytrhnou. Důležitá je fyzická aktivita, dodržování pitného režimu, správná životospráva a vyhýbejte se tučným a ostrým jídlům. Jezte zeleninu a ovoce.
A hlavně – omezte kouření, pití alkoholu a kávy.

Menopauza a její příznaky
5 (100%)2